Thursday, September 15, 2011

11 hari yang hilang pada tahun 1752

Pada 2 september 1752, telah berlaku sesuatu yang ganjil dalam sejarah kalendar dunia. Pada hari tersebut, Kepulauan British dan semua negara jajahan Inggeris termasuk Amerika telah hilang 11 hari dalam kalendar bermula dari tarikh 3 september-13 september.

Pada ketika itu, mereka yang bangun dari tidur keesokkan hari nya mengadakan rusuhan di kampung dan dibandar kerana menganggap kerajaan cuba menipu dengan memhilangkan 11 hari dalam kalendar mereka . Mereka seolah-olah tidur pada tarikh 2 september dan bangun keesokkan hari nya dgn tarikh 14 september. jadi..dimanakah 11 hari yang hilang itu ?



British adalah antara negara-negara terakhir di dunia untuk menerima bahawa hakikat mereka menggunakan kalendar yang cacat iaitu Kalendar Julian [dinamakan sempena Julius Caesar, yang diterima pakai kira-kira 45 SM] . Dalam kalendar ini, tahun baru jatuh pada 25 mac dan dikatakan juga bahawa tahun ini akan menjadi 365 hari dan 6 jam lamanya.
Majlis Nicene menerima pakai kalendar ini pada 325 AD bertujuan untuk mengukur panjang tahun solar dengan lebih tepat lagi.

Ahli-ahli astronomi mendapati bahawa sistem Julian melebihi tahun solar dengan 11 minit, atau 24 jam setiap 131 tahun, dan tiga hari setiap 400 tahun. Lebihan ini berjumlah 10 hari di antara 325 Masihi dan 1582 Masihi
.


Pope Gregory XIII mengarahkan kalendar baru, dipanggil kalendar Gregorian dalam 1582, apabila kebanyakan dunia melonjak ke hadapan dengan 10 hari pada 5 Oktober, sekali gus memulihkan ekuinoks 21 Mac.

Untuk mengelakkan berulangnya kesilapan ini, beliau mengarahkan bahawa, dalam setiap 400 tahun, hari tambahan tahun lompat perlu ditinggalkan daripada tiga kali. Untuk mencapai ini dengan cara yang teratur, ditinggalkan hari terakhir bulan Februari pada tahun seratus tahun yang dua digit yang pertama tidak boleh dibahagikan dengan empat tanpa baki. Oleh itu, ia ditinggalkan pada 1700, 1800, dan 1900, tetapi tidak akan ditinggalkan pada tahun 2000.


Berikutan fatwa Pope, semua negara Katolik mengguna pakai sistem baru. Tetapi England, enggan menerima kalendar baru sehingga pertengahan abad ke-18 dan pada masa itu perbezaan telah berkembang kepada 11 hari.

Semua tanah British kecuali Scotland, yang mengubah kalendar 100 tahun sebelum, kini menyambut Hari Tahun Baru pada 1 Januari.

Di Rusia, kalendar Julian terus digunakan.

No comments:

Post a Comment